logo Federatie Dunne Plaat
Home Niet-verspanende bewerkingstechnieken Plaatmateriaal Gereedschappen Colofon
Voorgelakt
Plaatmateriaal | Bekleed staal | Voorgelakt


Wat is voorgelakte plaat? bron ECCA

Voorgelakte plaat is dunne staalplaat (2 mm of dunner) waarop een verflaag is aangebracht.





bron ECCA
Voorgelakte plaat bestaat uit meerdere lagen:

1 Top coat ofwel deklaag buitenkant
2 Primer ( 'de grondverf')
3 en 7 Conversielaag om de hechting van de verf bij
de deklaag boven en onder te verbeteren
4 en 6 Zinklaag (voorkomt corrosie van het staal)
5 Staal (dit is het basismateriaal)
8 Backcoat deklaag binnenkant




De gebruikte staal- en laksoorten in de verschillende lagen bepalen de
eigenschappen van voorgelakte plaat. Zij bepalen:

  • hoe de verflaag blijft zitten tijdens de verwerking van de voorgelakte plaat;
  • de slijtvastheid van de voorgelakte plaat;
  • de vervormbaarheid;
  • de corrosieweerstand (het tegengaan van verweren van metaal (denk aan roesten).



Waarom voorgelakte plaat?
bron ECCA

Bijna alle producten die van dunne plaat gemaakt zijn, worden achteraf gelakt. Bijvoorbeeld auto's gaan we eerst monteren en daarna aflakken.
Dit komt omdat een auto in vele kleuren en uitvoeringen verkrijgbaar is.
Het is immers een enorme klus om alle plaatonderdelen van te voren onbeschadigd in de juiste kleur aan te maken en toe te leveren.
bron ECCA
Ook het onderling verbinden van de zichtdelen speelt hierbij een rol. Er zijn uitstekende manieren om voorgelakte plaat te verbinden, maar voor de zichtdelen van auto's zijn deze methoden nog
minder geschikt. Maar het achteraf aflakken is ook veel werk want we
moeten het product eerst schoonmaken en voorbehandelen en daarna
kunnen we pas aflakken.

Voor sommige producten kunnen we direct voorgelakte plaat gebruiken. Dat scheelt veel werk. Bijvoorbeeld
bij de productie van een witte koelkast wordt de dunne plaat eerst gelakt en daarna vervormd en gemonteerd.


Voordelen van voorgelakte plaat zijn:

  • Na de bewerking en de montage hoeven we het product niet meer te lakken. Het product is direct
    klaar. Dat scheelt veel tijd en werk.

  • Bedrijven hebben geen lakkerij meer nodig. Geen gedoe met verf, arbo- en milieueisen.

  • Bedrijven hoeven lakken niet meer uit te besteden; kunnen dus sneller leveren.

  • Het gebruik van voorgelakte plaat is beter voor het milieu.

  • Door de goede eigenschappen van de lak is het vervormen van voorgelakte plaat in bijna alle
    gevallen geen probleem. De kwaliteit van de laklaag blijft goed. Dit komt omdat voorgelakte
    plaat uit verschillende lagen is opgebouwd.

  • De levensduur van het voorgelakte product is uitstekend en soms zelfs beter dan het achteraf
    gelakte product.


Nadelen van voorgelakte plaat zijn:

  • Het bewerken en omvormen van voorgelakte plaat moet heel zorgvuldig gebeuren. Beschadigingen
    werken we niet meer weg tijdens het lakken.

  • Bij het verbinden van de plaatdelen moeten we speciale technieken gebruiken. Lassen gaat niet,
    want dan verbrandt de lak. Lijmen, drukvoegen en stansnieten zijn voorbeelden van geschikte verbindingstechnieken voor voorgelakte plaat.

  • Bij het ontwerp van het product moeten we de snijranden uit het zicht houden. Aan de blanke
    snijranden kunnen we zien dat er voorgelakte plaat is gebruikt.

Toepassingen van voorgelakte plaat

Er zijn veel toepassingen van voorgelakte plaat en er worden steeds meer toepassingen bedacht. Voorgelakte plaat gebruiken we bijvoorbeeld.:

  • in de bouw
    • dak- en gevelbekleding
    • gootsystemen
    • deur- en raamkozijnen
    • plafonds
    • scheidingswanden
    • rolluiken

  • Huishoudelijke apparaten
    • koel- en vrieskasten
    • wasmachines en drogers
    • broodroosters
    • frituurpannen
    • vaatwassers
    • hifi apparatuur
    • ovens en magnetrons

  • Transportsector
    • vrachtwagen- en busopbouw
    • caravans
    • carters
    • containers
    • filters
    • koelunits
    • tanks

  • Koeling en verwarming
    • airconditioningunits
    • verwarmingsketels
    • ventilatieroosters
    • boiler-ommanteling

  • Diversen
    • blik en vaten
    • verlichting
    • kantoormeubilair
    • kastdeuren
    • nummerborden
    • wegbewijzering
    • brievenbussen

bron ECCAbron ECCA

bron ECCAbron ECCA

bron ECCA


Hoe wordt voorgelakte plaat gemaakt?

Het lakken gebeurt bij de staalfabrikant in een continue proces. Dit heet ook wel coilcoat proces. Corus te IJmuiden voert dit proces uit. Zij hebben een verflijn, waarmee grote rollen staalplaat van 25 ton in één keer worden gelakt.

Het coilcoat proces bestaat globaal uit de volgende stappen:

  1. reinigen van het bandstaal;
  2. aanbrengen van een conversielaag om een goede hechting van de verf te waarborgen;
  3. aanbrengen van de primer;
  4. drogen van de lagen in een oven;
  5. aanbrengen deklaag;
  6. uitharden van de deklaag.


De verschillende stappen bij het lakken vinden plaats onder optimale omstandigheden waardoor de kwaliteit van de bekleding zeer hoog is.

Om voorgelakte plaat te gebruiken was het tot nu toe belangrijk dat er een grote materiaalstroom is in één kleur, zoals bij koelkasten. Er komen echter steeds meer kleuren voorgelakte plaat op de markt. Op het gebied van kleuren zijn de mogelijkheden met voorgelakte plaat vrijwel onbegrensd. Daarmee kunnen ook kleinere series in één kleur worden gemaakt.


De FDP heeft in januari 2006 een brochure ontwikkeld over voorgelakte plaat en transportbesparingen. In deze brochure vind je op een overzichtelijke wijze de consequenties van het toepassen van voorgelakte plaat. De brochure kan gratis downloaden als je op de bovenstaande link klikt.


Verder kan je voor meer informatie kijken bij:

www.mcb.nl

www.corus.nl

www.eccacoil.com

 

top
terug  |  print

zoeken