FDP nieuwsbrief februari 2019

Datum: 21-02-2019

Economische barometer MKB Q4, 2018.
MKB-Metaal zeer tevreden over 4e kwartaal / voor het 1e kwartaal geen verdere groei verwacht.
Bron: R.H. van der Werff Koninklijke Metaalunie

Federatie Metaalplaat
Shemet 2019 : International Conference on Sheet Metal 15-17 april Leuven, Belgie.
The organisers of SheMet 2019 are pleased to announce the 18th edition of this 2-yearly International Conference on Sheet Metal which will be held in Leuven.
The conference will be hosted by the Department of Mechanical Engineering of KU Leuven on 15 till 17 April 2019.

Federatie Metaalplaat
Bijeenkomst “papierloze fabriek “ 13 maart en “smart welding factory “ 3 april 2019
Traditioneel wordt er, om alle medewerkers in een fabriek goed te informeren, veel informatie op papier gezet en vervolgens verspreid. Ondanks dat deze manier van werken zich decennialang heeft bewezen, zijn er nu andere manieren om iedereen goed en eenduidig te informeren. De papieren informatiestromen worden dan ook steeds vaker vervangen door digitale informatiestromen.

Federatie Metaalplaat
Lichtgewicht construeren met gelijmde verbindingen
In de machinebouw zijn veel voordelen te behalen met lichtere constructies. Er is minder energie en kracht nodig en de snelheid van bewegende delen kan omhoog. bovendien is het afremmen na een versnelling beter onder controle. Dit komst de precisie van bewegingen en de positienauwkeurigheid ten goede. Deze voordelen komen binnen handbereik dankzij alternatieve materialen en verbindingstechnieken zoals lijmen.

Aluminium en aluminium legeringen
De explosieve groei van het verbruik van aluminium moet vanzelf· sprekend veroorzaakt worden door een aantal sterktepunten t.o.v. andere constructiematerialen.

Prestigieuze erkenning van World Economic Forum voor Tata Steel
Tata Steel in IJmuiden is door het World Economic Forum uitgeroepen tot ‘Advanced 4th Industrial Revolution Lighthouse Company’. Tata Steel ontvangt deze prestigieuze erkenning voor de toonaangevende wijze waarop advanced analytics binnen het bedrijf wordt ingezet.
Met advanced analytics weet Tata Steel de grondstoffenmix te optimaliseren, de opbrengst per processtap te vergroten en de logistiek tussen de verschillende processen en de kwaliteit van het product voor de klant verder te verbeteren. Tata Steel in IJmuiden is op dit vlak toonaangevend in de industrie.
Meer dan duizend bedrijven zijn beoordeeld, waarvan er dit jaar zeven de status van ‘Advanced Lighthouse Company’ hebben ontvangen. Het totaal aantal bedrijven wereldwijd met deze status komt daarmee op zestien.

Ruwheidsmeting van oppervlakten
Surface roughness is a measure of the texture of a surface. It is quantified by the vertical deviations of a real surface from its ideal form.