logo Federatie Dunne Plaat
Home Niet-verspanende bewerkingstechnieken Plaatmateriaal Gereedschappen Colofon
Niet-verspanende bewerkingstechnieken | Omvormen | Dieptrekken | Het proces

Hydromechanisch dieptrekken is een dieptrekproces waarbij een drukgecontroleerd “vloeistof-kussen” de functie van de matrijs overneemt. Door de alzijdige vloeistofdruk wordt het plaatmateriaal tegen de trekstempel gedrukt, waardoor de plaat tijdens de trekslag de vorm van de stempel aanneemt. In figuur 5.1 is het proces en het procesverloop schematisch weergegeven.

Figuur 5.1 Principe van hydromechanisch dieptrekken ( 1. trekstempel, 2. plooihouder, 3. plaatuitslag, 4. trekring, 5.      afdichting, 6. vloeistofkamer)

Het procesverloop is in figuur 5.1 weergegeven. Het proces verloopt volgens de volgende stappen:

a) De plaatuitslag (3) wordt tussen de plooihouder (2) en de trekring (4) geklemd. Door de gecontroleerde vloeistofdruk wordt de plaat tegen de stempel aangedrukt en neemt de vorm van de onderkant van het stempel aan.

b) De stempel drukt de plaat in de vloeistof waarin de druk tijdens het proces wordt verhoogd. De vloeistof gedraagt zich als matrijs. Het plaatmateriaal neemt vervolgens de vorm aan van de omtrek van de stempel.

c) Wanneer de stempel het onderste punt heeft bereikt, is het plaatproduct gevormd. Hierna valt de vloeistofdruk weg en vervolgens gaan de stempel en de plooihouder omhoog. Het product kan daarna worden uitgenomen.

Net als bij mechanisch dieptrekken kan ook bij hydromechanisch dieptrekken een dieper product worden gemaakt door toepassing van een tweede trek. In figuur 5.2 is het principe van een vervolgtrek afgebeeld.

Figuur 5.2 Vervolgtrek bij hydromechanisch dieptrekken

Het proces wordt uitgevoerd op een hydromechanische pers (zie figuur 5.3).

Figuur 5.3 Hydromechanische dieptrekpers