logo Federatie Dunne Plaat
Home Niet-verspanende bewerkingstechnieken Plaatmateriaal Gereedschappen Colofon
Niet-verspanende bewerkingstechnieken | Omvormen | Dieptrekken | Voor- en nadelen

Voordelen:

• De haalbare dieptrek verhoudingen zijn wezenlijk hoger dan bij conventioneel dieptrekken. Hierdoor zijn er minder stappen nodig om een diep product te maken.

• Conische en sferische producten kunnen in één trek worden gemaak. Dit in tegenstelling tot normaal dieptrekken, waarbij soms 4 tot 5 stappen nodig zijn.

• De wanddiktereductie bij de bodemradius is zeer gering. Hierdoor kan vaak van een dunnere plaatdikte worden uitgegaan. Het product kan tevens met een kleinere bodemradius worden gedefinieerd.

• Met hetzelfde gereedschap kunnen verschillende plaatdikten en materiaalsoorten worden getrokken.

• Bij complexe producten zijn de productiekosten lager. Dit komt door lagere gereedschaps-kosten, minder trekstappen en eventueel geen of geringere gloeikosten.

• Hogere kwaliteit (vormnauwkeurigheid en oppervlaktekwaliteit).

• Doordrukkingen, ook wel “embossing” genoemd, in het manteloppervlak van het product zijn mogelijk in dezelfde trek.

Nadelen:

Er is speciale equipement nodig.

• Trekcyclus duurt langer.

Kwaliteit

Doordat tijdens het hydromechanisch dieptrekken het plaatmateriaal met hoge druk tegen de stempel wordt gedrukt is de vormnauwkeurigheid van het product uitstekend. Tevens zijn de wanddikteverschillen in het product minimaal. De buitenkant van het product beweegt zich in een vloeistof, waardoor er geen krassen ontstaan. Dit houdt in dat de oppervlakte kwaliteit overeenkomt met de oppervlakte kwaliteit van het uitgangsmateriaal.