Voor- en nadelen

Bijna alle producten die van (dunne) plaat gemaakt zijn, worden achteraf gelakt. Bijvoorbeeld auto's gaan we eerst monteren en daarna aflakken.
Dit komt omdat een auto in vele kleuren en uitvoeringen verkrijgbaar is.
Het is immers een enorme klus om alle plaatonderdelen van te voren onbeschadigd in de juiste kleur aan te maken en toe te leveren.

Ook het onderling verbinden van de zichtdelen speelt hierbij een rol. Er zijn uitstekende manieren om voorgelakte plaat te verbinden, maar voor de zichtdelen van auto's zijn deze methoden nog minder geschikt. Maar het achteraf aflakken is ook veel werk want we
moeten het product eerst schoonmaken en voorbehandelen en daarna
kunnen we pas aflakken. Voor sommige producten kunnen we direct voorgelakte plaat gebruiken. Dat scheelt veel werk. Bijvoorbeeld bij de productie van een witte koelkast wordt de dunne plaat eerst gelakt en daarna vervormd en gemonteerd.

Voordelen

  • Na de bewerking en de montage hoeven we het product niet meer te lakken. Het product is direct klaar. Dat scheelt veel tijd en werk.
  • Bedrijven hebben geen lakkerij meer nodig. Geen gedoe met verf, arbo- en milieueisen.
  • Bedrijven hoeven lakken niet meer uit te besteden; kunnen dus sneller leveren.
  • Het gebruik van voorgelakte plaat is beter voor het milieu.
  • Door de goede eigenschappen van de lak is het vervormen van voorgelakte plaat in bijna alle gevallen geen probleem. De kwaliteit van de laklaag blijft goed. Dit komt omdat voorgelakte plaat uit verschillende lagen is opgebouwd.
  • De levensduur van het voorgelakte product is uitstekend en soms zelfs beter dan het achteraf gelakte product.

De essentie van voorgelakte plaat is dat het lakken van drie-dimensionale producten door de verwerker wordt vervangen door een grootschalig, daardoor efficiënter lakproces op vlakke plaat door een coil coater.


De verwerker hoeft zijn producten niet meer schoon te maken, voor te behandelen, te verven en uit te laten harden in een oven. Dit verlaagt uiteindelijk de investeringskosten, vereenvoudigt zijn productieproces en verkort de doorlooptijd.


De verschillende stappen bij het lakken kunnen bij een coil coater onder optimale omstandigheden plaatsvinden en de kwaliteit van de bekleding is dientengevolge zeer hoog. Door de grote schaal van de installaties wordt het eenvoudiger om het proces milieuvriendelijker te maken.

Nadelen

  • Het bewerken en omvormen van voorgelakte plaat moet heel zorgvuldig gebeuren. Beschadigingen werken we niet meer weg tijdens het lakken.
  • Bij het verbinden van de plaatdelen moeten we speciale technieken gebruiken. Lassen gaat niet, want dan verbrandt de lak. Lijmen, drukvoegen en stansnieten zijn voorbeelden van geschikte verbindingstechnieken voor voorgelakte plaat.
  • Bij het ontwerp van het product moeten we de snijranden uit het zicht houden. Aan de blanke snijranden kunnen we zien dat er voorgelakte plaat is gebruikt.

Soms moet het product of productieproces worden aangepast om de inzet van voorgelakte plaat mogelijk te maken. Er is extra aandacht nodig om de laklaag niet te beschadigen. Indien ook geringe kleurverschillen in het eindproduct ontoelaatbaar zijn, dient dit kenbaar te worden gemaakt aan de leverancier en kunnen speciale kleurtoleranties worden overeengekomen.